KOMUNIKASI INKLUSIF DALAM PELAYANAN PELANGGAN MULTIKULTURAL PADA BISNIS KULINER GUNA MENDUKUNG PENGEMBANGAN PARIWISATA

Authors

  • Nabilah Azzah Aisyah Culinary Management, Batam Tourism Polytechnic
  • Amanda Callista Culinary Management, Batam Tourism Polytechnic
  • Sarianto Zalukhu Culinary Management, Batam Tourism Polytechnic
  • Muhamad Aqsa Pranata Culinary Management, Batam Tourism Polytechnic
  • Siska Amelia Maldin FB Management, Batam Tourism Polytechnic

DOI:

https://doi.org/10.59193/jmp.v4i2.410

Keywords:

culinary business, cross-cultural communication, inclusive communication, multicultural customers, service strategy, Tourism Development

Abstract

This study aims to examine the concept and practice of inclusive communication in serving multicultural customers in the culinary business through a literature review approach. Using a library research method, data were collected from various sources such as books, journals, articles, and documents related to cross-cultural communication and culinary business. Thematic and comparative analysis techniques were employed to identify effective communication strategies and the challenges faced by culinary business actors when interacting with customers from diverse cultural backgrounds. The findings reveal that inclusive communication plays a significant role in enhancing customer satisfaction and creating a harmonious business environment. Cross-cultural communication training and awareness of cultural diversity are key factors in the successful implementation of inclusive communication within multicultural culinary businesses. This study provides theoretical and practical contributions to the development of adaptive and inclusive communication strategies in the culinary sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Hakim, N. (2021). Menata Ulang Bisnis F&B Pasca Pandemi (Studi Kasus: Strategi Komunikasi Pemasaran Sate Taichan “Goreng”). Jurnal PIKMA: Publikasi Media Dan Cinema, 3(2), 85–106.

Aswaruddin, Ray, A. U. M., Hasibuan, I. T., & Diastami, S. M. (2025). Peran Komunikasi Lintas Budaya Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. JPI, 5.

Dewi, L., & Widaningsih, T. (2024). Menavigasi Lintas Budaya: Pengelolaan Komunikasi dan “Wajah” di Lingkungan Kerja Multinasional. Kaganga:Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 7(2), 1259–1276. https://doi.org/10.31539/kaganga.v7i2.10419

Fatimah, R., & Lamsehat Panjaitan, L. (2025). Fenomena Kuliner Jepang di Indonesia: Antara Tren, Budaya, dan Adaptasi. 9, 396–409. https://doi.org/10.14710/kiryoku.v9i2.396-409

Hanifah, M., & Purbosari, P. P. (2022). Studi Literatur: Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Guided Inquiry (GI) terhadap Hasil Belajar Kognitif, Afektif, dan Psikomotor Siswa Sekolah Menengah pada Materi Biologi. BIODIK, 8(2), 38–46. https://doi.org/10.22437/bio.v8i2.14791

Harming, Rujali, Lawai, H., & Toni. (2025). Membangun Dialog Transformatif: Pendekatan Komunikasi Inklusif Untuk Pedagang Asongan Berdasarkan Yohanes 4:1-42. Kharisma: Jurnal Ilmiah Teologi, 6(1), 2722–6433. http://jurnalsttkharisma.ac.id/index.php/Kharis/76

Hertadiani, V. W., & Lestari, D. (2021). Pengaruh Inklusi Keuangan dan Pengelolaan Keuangan Terhadap Kinerja UMKM Sektor Kuliner di Jakarta Timur. Kalbisocio, 8.

Multazam, D. I., Zein, P. R., & Joharis, M. (2022). Strategi Komunikasi Lintas Budaya Dalam Mempertahankan Eksistensi Kuliner Sebagai Identitas Budaya. 5(1). www.ejurnal.stikpmedan.ac.id

Ningrum, D. P., & Syakdiah. (2024). Peran Komunikasi Pemasaran Modern pada Produk Kuliner Tradisional di Teras Jahe Yogyakarta. Pikma, 7.

Permata, Y. D. A. (2025). Strategi Komunikasi Kantor Urusan Agama (KUA) dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Keagamaan pada Masyarakat Multikultural di Kecamatan Negeri Besar Kabupaten Way Kanan. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Putriana Dewi, A., & Hermawan, A. (2025). Analisis Inovasi Layanan E-Commerce pada Produk Kuliner Tradisional : Studi Kasus Penerapan Strategi Digitalisasi pada Usaha Soto Banjar Sawojajar-Kota Malang. Jurnal Riset Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan, 3(2), 66–76. https://doi.org/10.61132/maeswara.v3i2.1742

Rato, K. W., Pedi, M. A., Ngongo, A. T., Dappa, A., & Lende, A. (2024). Analisis Sistem Persaingan Bisnis Kuliner Sirkey Cafe and Resto. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial Dan Humaniora, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.47861/tuturan.v3i1.1399

Roy Antok Wibowo, Mochammad Ichdah Asyarin Hayau Lailin, & Ratnaningrum Zusyana Dewi. (2024). Kuliner Tradisional Nusantara Sebagai Bentuk Adaptasi Budaya pada Channel Youtube Shanty di China. SABER : Jurnal Teknik Informatika, Sains Dan Ilmu Komunikasi, 2(4), 23–36. https://doi.org/10.59841/saber.v2i4.1660

Swastikawara, S., & Laturrakhmi, Y. F. (2023). Komunikasi Inklusif bagi Kader Posyandu dalam Menjalankan Perannya sebagai Penggerak dan Penyuluh Masyarakat. Prosiding Semnaskom-Unram, 5(1), 67.

Yohanes, P. A., Romanisti, T. M., & Cahyo, B. S. A. P. (2025). Peran Media Sosial Dalam Perkembangan Komunikasi Media Group. RELASI: Jurnal Penelitian Komunikasi, 05(04).

Downloads

Published

2025-09-08

How to Cite

Aisyah, N. A., Callista, A., Zalukhu, S., Pranata, M. A., & Maldin, S. A. (2025). KOMUNIKASI INKLUSIF DALAM PELAYANAN PELANGGAN MULTIKULTURAL PADA BISNIS KULINER GUNA MENDUKUNG PENGEMBANGAN PARIWISATA. JURNAL MATA PARIWISATA, 4(2), 65–70. https://doi.org/10.59193/jmp.v4i2.410

Issue

Section

SEPTEMBER 2025

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.